21/2/16

δεν είμαι του κόσμου τούτου...

-απλώς, δεν είμαι του κόσμου τούτου- ΑΠ


Alejandra Pizarnik
La palabra del deseo, poema del libro "El infierno musical"








"Esta espectral textura de la oscuridad, esta melodía en los huesos, este soplo de silencios diversos, este ir abajo por abajo, esta galería oscura, oscura, este hundirse sin hundirse.

¿Qué estoy diciendo? Está oscuro y quiero entrar. No sé qué más decir. (Yo no quiero decir, yo quiero entrar.) El dolor en los huesos, el lenguaje roto a paladas, poco a poco reconstituir el diagrama de la irrealidad.

Posesiones no tengo (esto es seguro; al fin algo seguro). Luego una melodía. Es una melodía plañidera, una luz lila, una inminencia sin destinatario. Veo la melodía. Presencia de una luz anaranjada. Sin tu mirada no voy a saber vivir, también esto es seguro. Te suscito, te resucito. Y me dijo que saliera al viento y fuera de casa en casa preguntando si estaba.

Paso desnuda con un cirio en la mano, castillo frío, jardín de las delicias. La soledad no es estar parada en el muelle, a la madrugada, mirando el agua con avidez. La soledad es no poder decirla por no poder circundarla por no poder darle un rostro por no poder hacerla sinónimo de un paisaje. La soledad sería esta melodía rota de mis frases."

Pizarnik, Alejandra. El infierno musical. Buenos Aires : Siglo XXI, 1971
Pizarnik, Alejandra. Poesía completa.
Barcelona: Lumen, 2000

«Ο λόγος της επιθυμίας», από τη συλλογή: Μουσική Κόλαση, 1971, εκδόσεις, Siglo XXI, περιλαμβάνεται και στο μετά θάνατον: Όλα τα ποιήματα 2000-2002-2003, εκδόσεις Lumen, Βαρκελώνη, Ισπανία.

-Τούτο το φαντασιακό υφάδι του σκοταδιού, τούτη η μελωδία στα κόκκαλα, τούτο το φύσημα από σιωπές ποικίλες, αυτό το πήγαινε στον πάτο του αποκάτω, αυτή η στοά σκοτεινή, σκοτεινή, αυτό το βύθισμα χωρίς βύθισμα.
Μα, τι λέω; Είναι σκοτεινά και θέλω να μπω. Δεν ξέρω τι άλλο να πω (δεν θέλω να πω, θέλω να μπω). Ο πόνος στα κόκκαλα, λεκτικό κατακερματισμένο με φτυαριές, λίγο-λίγο ανασυντίθεται το διάγραμμα της υπερ-πραγματικότητας.
Αποκτήματα δεν έχω (αυτό είναι βέβαιο’ επιτέλους, και κάτι βέβαιο). Μετά, μια μελωδία μοιρολόι, ένα φως μαβί, επικείμενο χωρίς αποδέκτη. Βλέπω τη μελωδία. Παρουσία από φως πορτοκαλί. Δίχως το κοίταγμά σου δεν θα ξέρω πώς να ζήσω, κι αυτό είναι επίσης βέβαιο. Σε ανακαλώ, σ’ ανασταίνω. Και μου είπε να βγω στον άνεμο και να πάω σπίτι το σπίτι ρωτώντας αν υπήρχε.
Γυμνή πορεύομαι μ’ ένα κερί  στο χέρι, κάστρο ψυχρό, κήπος των απολαύσεων. Μοναξιά θα πει να στέκεις ακίνητη στην αποβάθρα, το χάραμα, κοιτώντας το νερό με απληστία. Μοναξιά θα πει να μην μπορείς να της δώσεις όνομα να μην μπορείς να την περικυκλώσεις να μην μπορείς να της δώσεις πρόσωπο να μην μπορείς να την κάνεις συνώνυμο ενός τοπίου. Μοναξιά θα ήταν αυτή η σπασμένη μελωδία των φράσεών μου».
Αλεχάντρα Πισαρνίκ
απόδοση © ΑΡ
-ανθολογείται, σιγά-σιγά…-


-ερωτικό γράμμα στη Σιλβίνα Οκάμπο- παρατηρούμε την εναργή νοητική επεξεργασία "συγκρατημένης"  ποιητικής έκφρασης που δεν αφήνεται στο  "μπρούτο" συναίσθημα αλλά ενδύει με τον μανδύα μιας ποιητικής αναζήτησης σε βάθος το ίδιο αυτό συναίσθημα. Ένας από τους λόγους που η Αλεχάντρα Πισαρνίκ είναι ποιήτρια διαμετρήματος. Αν και σε πρώτη ανάγνωση είναι "απλή", μας οδηγεί στο βάθος μας ποίησης του "είναι", του "υπάρχειν" και του επιθυμητέου "έσεσθαι"

Η Σιλβίνα Οκάμπο 

https://en.wikipedia.org/wiki/Silvina_Ocampo

αδερφή της Βικτόριας Οκάμπο, και οι δύο συγγραφείς βεληνεκούς, η Βικτόρια Οκάμπο ίδρυσε και διηύθυνε για χρόνια πολλά το εμβληματικό λογοτεχνικό περιοδικό Σουρ (Νότος-Sur) στο Μπουένος Άιρες. εκεί πρωτοδημοσίευσε η Αλεχάντρα Πισαρνίκ στις αρχές της δεκαετίας του 1950. Η Σιλβίνα Οκάμπο ήταν παντρεμένη με τον μεγάλο συγγραφέα Αδόλφο Μπιόι Κασάρες -το διασημότερο μυθιστόρημά του υπήρξε "Η επινόηση του Μορέλ", ελλ. μετφρ. Νίκος Πρατσίνης, δεκαετία του '80-.

Υπήρξε μία στενή σχέση -όχι υποχρεωτικά σαρκική- μεταξύ της Αλεχάντρας Πισαρνίκ και της Σιλβίνας Οκάμπο. Η τελευταία, φρόντισε πρώτη τα γραφτά της Πισαρνίκ μετά την αυτοκτονία της το 1972 και μέχρι τον δικό της θάνατο το 1993. Έστειλε όλο το αρχείο της Πισαρνίκ στο πανεπιστήμιο των ΗΠΑ Πρίνστον.


"τη νύχτα μου δεν σκοτώνει κανένας ήλιος"...






Hadjidakis-Fleury Dadonaki: I love you - Σ' αγαπώ

Που πια δεν έχω τίποτε άλλο Μες στους τέσσερις τοίχους, το ταβάνι, το πάτωμα Να φωνάζω από σένα και να με χτυπά η φωνή μου Να μυρίζω από σέν...